Friday, January 11, 2008

نور .. مطر ..شمس


:)

صباحكم سكر
هو انا بحب المطر ؟
يا سلام
بالبساطة دي
بسأل
المطر
بحب المطر
المطر ورجفة البرد المحببة وفيروز والذكريات
آآآآآآآآآآآآآه
و..هه
تنهيدة طويييييييييييلة
طول ليلة شتوية باردة تحت المطر في الضلمة
...........
بص يا سيدي
" هواياتي صغيرة
وأهتماماتي صغيرة
وطموحي ان امشي
ساعات معك تحت المطر
عندما يسكنني الحزن
ويبكيني الوتر"
.....................
بحب المطر في حالات كتيييييييييير
وفي الأغلب لما الدنيا بتمطر بأنزل من أي مواصلات انا راكبها عشان امشي تحت المطر
عكس الناس :)
ولولا بقايا خوف من ان الناس تقول عليا مجنون وألاقيهم جايين يلبسوني بتاع أصفر
كنت جريت زي العيل تحت المطر
دايما بحب المطر
وبيبقى نفسي اجري حافي تحته
....
ساعات بحب اتفرج ع المطر من ورا أزاز الشباك
وبخار المية بيتجمع ويحجب الرؤية ساعات
نفسي البارد
فنجان النسكافيه الدافي وصوت فيروز بتغني
.................
" آخر أيام المشاوير
في غيمة زرقة باردة كتير
وحدي منسية
بساحة رمادية
أنا والليل وغنية"
...........
قوس قزح البارد بعد المطرة
واحساس غريب اني ممكن اطلع عليه لحد السما
لحد القمر
ومعايا صوت فيروز
مش محتاجها تغني حتى
أنا سامعها
....
"فايق علي.. فايق علي
نحنا اللي كنا بهاك العلية
ونبقى نقعد بالقناطر وقت الشتوية"
............
فيروز بتغني كتير للشتا
" رجعت الشتوية
ضل افتكر فيا
يا حبيبي الهوى مشاوير
وقصص الهوى مثل العصافير
لاتحزن يا حبيبي اذا طارت العصافير
يا حبيبي الهوى غلاب
عجل وتعب السني ورا الباب
شتوية وضجر وليل
وأنا عم بأنطر على الباب
ولو فيا يا عينيا بخبيك بعينييييييييا
رجعت الشتوية
..............
ريحة المطر
بحبها وبأعرفها من غير ماأعرف ان فيه مطر
بابقى مغمض عيني في مكان مقفول وأشمها وأرفع راسي
عايز أخرج
فيه مطر
.......
بأتحرر في المطر
بأتولد من جديد
بأحب الدفا اللي بعد المطر
بأحب شكل الدنيا لما المطر يغسلها
بأحس نفسي بتصفي
مهما كان في نفسي من غل ناحية الدنيا بيصفى في المطر
أول ما المطر ينزل بياخده كله وينزل وأبتدي من جديد...
.................
بس السنة دي
............
أخاف أن تمطر الدنيا ولست معي
فمنذ رحتي وعندي عقدة المطر
كان الشتاء يغطيني بمعطفه
فلا أفكر في برد ولا ضجر
كااااااااااانت الرييييييييح تعوي خلف نافذتي
....
الشتا غير
........
والآن أجلس والأمطار تجلدني
...........
المطر غير
...
فمن يدافع عني؟!
...........
وحدي
بأتولد من الأول
كالعادة
لكني تعثرت قليلا هذه المرة
كل الحكاية بس شوية وقت
:)
أيام وبتعدي زي ما وعمرو دياب بيقول
.........................
فيه أغاني كتير بترتبط معايا بالشتا
بأتدفا بيها
أو بتلسع نفسي بالبرد بكرباجها فبتنسيني برد الدنيا اللي برة
برد الدنيا المرة
............
ظننت أنكِ تعرفين -
شكرا =
.................
اكيد عرفت دي انهي نوع
......
بتجلدني طوق الياسمين
مش بأقدر استحملها
قد ما بحبها قد ما بأهرب منها
بأهرب لنجاة
.............
أي حاجة لنجاة مهما كانت حزينة بتنجدني
........
ليلة من اليالي فاتونا
عيني لوصحيح نسيونا
................
وفي أغاني بتخوفني
زي سألتك حبيبي... زي سألوني الناس
و في أغاني بتريحني
..................
هنالك عند التلال تلال تنام وتصحو على عهدنا
وناس هم الحب
أيامهم هدوء أنتظار شجي الغنى
ربوع مدى العين صفصافها
على كل ماء وهى فأنحنى
تعب الظهيرات في ظله
عبير الهدوء وصفو الهنا
........................
سنرجع خبرني العندليب
غداة ألتقينا على منحنى
بأن البلابل لما تزل هناك تعيش بأشعارنا
ومازال بين تلال الحنين
وناس الحنين
مكان لنا
...............
بتطمني الأغنية دي
.........
فيا قلب كم شردتنا رياح
تعالى
سنرجع
هيا بنا
.............
بحب كمان فضل شاكر
صوته الدافي في عز البرد
................
أنا بحب المية عموما
بحب البحر.. بحب أسكندرية
" انا بأعشق البحر
زيك يا حبيبي حنون وساعات زيك مجنون
ومهاجر ومسافر
ساعات زيك حيران وساعات زيك زعلان
وساعات مليان بالصبر
أنا بأعشق البحر
أنا بأعشق السما عشان زيك مسامحة
مزروعة نجوم وفرحة
وحبيبة وغريبة
عشان زيك بعيدة
وساعات زيك قريبة"
..................
عشان زيك بعيدة
وساعات زيك قريبة"
...............
بس تعرف اللي بحبه أكتر
النيل في الصيف
وهي الشمس ناحيته
مش مهم طالعة ولا نازلة
صورتها في مرايته
.................
يا مظلومين في الحب يا
يا مجروحين القلب يا
...................
زي ما احنا زي ما احنا
روحتوا جيتوا فاكرين نسيتوا
يوم ما تيجوا هتلاقونا زي ما أحنا زي ما أحنا
............
بحب ادعي في المطر
بأحس كأني شايف ابواب السما مفتحة
و بارتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااح
.......
بحب اليل
بحب الضلمة
مش بتخوفني
بحب الوحدة
مش عشانهم
عشان دول اللي بيعرفونا قيمة النور والدفا
من غيرهم ولو الدنيا دفا على طول كنا ازاي نشتاق للي بنحبهم
كنا ازاي من غير بعد نعرف أننا بنحب
اللي ما يدوقش لوعة الحرمان عمره ما يحسش بدفا القرب
يستسهله
يسترخصه
ويرميه
.............
بس اللي بحبها أكتر أم كلثوم
.........
يا حبيبي
..........
اليل وسماه ونجومه وقمره وقمره وسهره وانت وانا
يا حبيبي انا
يا حياتي انا
كلنا كلنا في الحب سوا
.................
والهوى
اه منه الهوى
............
هو العمر
فيه كام ليلة زي اليلة الليلة
.............
يلا نعيش ونقول للشمس تعالي بعد سنة
مش قبل سنة
................
كنت ولا امبارح فاكراه
ولا عندي بكرة استناه
ولا حتى يومي عايشاه
..................
أنا

3 comments:

Anonymous said...

تسمح احتمي تحت المظلة؟
نور

حسن أمين said...

you are welcome

Anonymous said...

To make established, she opened with a blissfully true acappella step on the gas, greatest into “Crazy in Fervour," at one of her most assertive hits. Even so the doing didn't count a cameo from hubby Jay-Z, as does the studio version, it create the chorus-member in bold form.
Then again, settled both Beyonce's front and genius, at best a psychology retardate would secure bet against her at this particular event. It's thorny to regard as of a feature healthier suited to the Super Bowl than she is.
It makes sense she chose to hype a commotion like “Boundary of Lifetime" in her tense, 13-minute set. The bailiwick has an athletic impel, which Beyoncé's all-female belt delivered in strapping style. The chanteuse gave the guitarist a showcase in the prevarication, with an tool that spouted fireworks from both ends. The emerge did more than just provide a visual ban point. It allowed Beyonce to leak her R&B stop songs some swing 'n vanish punch.Though, as a group, Kismet has been dissed as nothing more than a holding mimic as far as something Beyoncé forward of her inevitable ascent, the women include candid tuneful chemistry. They proved it away braiding their voices in erstwhile hits like “Bootylicious," or in their rendition of “Individual Ladies."
In the vanguard Beyoncé was done, she showed she doesn't have in the offing to whistle defiant songs in systemization to present her point. She closed with “Aura," a ballad, if an especially bold one. Like all the songs here, it allowed a maidservant who made a lesser mishandle a handful weeks ago to droves a unencumbered musical touchdown.