Friday, October 5, 2007

جيل الحزن والزهق

هكتب باللغة اللي بفكر بيها ، وباتكلم بيها مع نفسي يا اخواننا .
هكتب عني وعنك ..هكتب عننا .
عن جيل الضلمة وجو الخنقة ..جيل العصيان المكتوم ..جيل وصل انه بيتهم حتى نفسه بالسطحية وانعدام القضية ..
جيل غايب بلا إرادته عن تاريخ بلده ..


جيلنا .
تلاقي الشاب مننا حزنه صاخب ، وفرحه صاخب .
لما يحزن يسكت ..وده صخب الحزن في رأيي .
يسكت ويثير من حواليه قلق أهله واللي بيخافوا عليه ويهمهم أمره .
ونتسأل: مالك ؟
ونتأفف ..ما هو لو نعرف تتحل ازاي ..علينا النعمه كُنا اتعدلنا وفردنا خلقتنا .
حال البلد معووج ..حال أهلنا ميت .حال بختنا مايل .
لما ..(بقول لما).. يفرح .
يشغل مزيكا بصوت عالي ..يدخن بشراهة ..يضحك أوي ..ويفضل شابط في الضحكة لحاااااااااد ما يجيب آخرها ..لإنه مش عايزها تخلص ..أصلها لما بتخلص ..بتمرر الجوف .
جيلنا وحيد يا اخواننا ..تصدقوا رغم اننا جيل تقريبا سهل جدا كلنا يعرف بعضنا ..ونتواصل مع بعض آخر تواصل ..قشطة يعني ..موبايل وتليفون ونت وشات ومدونات ..ميه ميه .
بس ليه حاسس اننا كلنا وحيدين في وسط بعض ؟
وحيدين مع بعض .
غير مسموح لينا باليأس وكل حتة مننا بتئن بشيخوخة جاية على غير دعوة ..شيخوخة بنت جزمة.. جاية ليه دي ؟
بندوّر عن صفات كان المفروض تكون عندنا ..زي التفاؤل والمعافرة والإقدام .
كل اللي بنحاول نعمله ..بشتى الطرق ..إن احنا نعيش .
ان شالله نتنفس بربع رئة ..بس نعيش .
نفكر بتمن عقل ..عشان نعرف نعيش .
نحس ؟
لا ما نحسش ..ما هو لو حسينا كل اللي حوالينا والله لانموت .
كئيب أنا ؟
بالزق نفسي فيكو ..وانتو ناس زي الفل مثلا ؟
باتهمكم بالحزن - لاسمح الله - وانتو كلكم عالم مبسوطة وعاجبكم حالها ؟
بلاش .
هاسأل ..بالله اللي يجي يقرا الكلام ده ..يسأل و يجاوب نفسه .. لنفسه .
آخر مرة حلمت فيها كان إمتى ؟




8 comments:

وليد خطاب said...

ازيك يا صاحبي
كلامك مس كل اللي كنت بتتكلم منه
أيدك وهو ممتعض من كشفك ليه
أول مرة أدخل عندك .. بتدون ف السكرته يا حسن؟؟؟
ماشي ..
أدينا عرفنا السكة.. هو صحيح منك .. بس متأخرة برضه

هبه الاسكندرانيه said...

حرام عليك البطه سيبها تعيش ادينى بسيب تعليق اهو بس متقتلهاش :)

اولا اكتب باى لغه بتحس بيها المهم انك تكون صادق مع نفسك و هى حتوصل
زى ما وصلنى احساسك و كلامك دلوقتى
فعلا احساس جيلنا كله
لكن مش متفقه معاك على احساس الوحده صحيح كلنا حاسين باغتراب لكن متهيئلى ان الجديد اللى بيحصل هنا هو لمتنا بنكلم بعض
فى ناس فهمه التدوين على انه وسيله للشهره و النشر لاعمالهم و هما احرار لكن انا و اظن ان فى زيه كتير بنكتب لاحتياج شديد للتواصل لقتل الوحده و اظن كل ما بنقول اللى فى قلوبنا و نلافى تفاعل بنشبع الاحتياج ده الى حد ما
اسفه اذا كان تعليقى طويل شويه
لكن سعيده انى بقرالك
اسلوبك جميل و صادق و عندك وعى و حساس بنفسك و باللى حواليك
شكراعلى البوست

إبـراهيم ... said...

الله عليك يا حسن .... ، اكتب كماااااان يا صديقي و أمتعنـــــا . . .


ده كمان هبة السكندرية هنا ، ربنا يًستر .... البنت جدي بتحاصر المغامير ، ولا يه ؟؟؟

.
.
.
عمومًأ أنا مبسوووط منك يا حسن
و . . . حـــســـــن

إبـراهيم ... said...

آخر مرة حلمت ..... ، إيه الغلاسة بتاعتك دي !!! ، طب ما أنا كاتب موضوع عن الجحلم/ الأحلام ، من سااااااعة موضوع هناء ف مدونتها ، مش قايل لك يا حسن آخرة مرة حلمت بإيه ، لأن .. . . ، ملكش دعوة يا صاحبي !!
.
.
.
أناقربت خاااالـص من حلمي !! ، وطار /غاب ....
بس جاااي تاني يا حسن ، مش كده ؟؟!! ، قول لي إنه جااااااي !! قول لي إنه جااااي !!

بحلم said...

سنسسسسسسسسسسن
صباح الفل
يا بني بيقولك فيه تلات حاجات مش بينفع تخبيهم
الحب و الحمل ومدونة المغمور
حاولت قبلك وفشلت
المهم
جيل مفتقد الهوية، جيل بلا قضية..جيل مخدوع في تاريخه مصدوم في واقعه، ..جيل مزدوج..رجال بلا تحضر، بنات بلا ثقة
مثقفين بلا مرجعية،بلا قيم
جيل مهبب ف زمن مهبب بعيد عنك
بطلت اخاف علينا، بخاف علي ولادنا، بخاف علي "مصرهم" قوي..مش عارفة حنسيبلهم ايه..ع الاقل احنا اهلنا سابولنا حبة "مصرية"حقيقية مش من بتاعة الانشا..لكن احنا حنسيبلهم ايه
شيلتني الهم يا شيخ منك لله
وانا اصلا مش معلقة غير عشان خاطر البطوطة الغلبانة

بحلم said...

آه نسيت اقولك
آخر مرة حلمت فيها كان اول امبارح بالليل

أحمد ع. الحضري said...

لك عندي تعليقٌ آخر على هذه التدوينة لكني هنا الآن لكي أبدي إعجابي الشديد بالأبيات االتي وضعتها لوالدك .. أعجبتني بشدة
أرجو أن تعرفنا بالمزيد من قصائده

رضوى داود said...

غريبة
انا مش بعمل حاجه غير اني احلم
و انا صاحيه و وانا نايمة
و اخر مرة حلمت فيها كانت من ربع ساعة لاني لسه صاحية من النوم